Rekkaralli maailmancupin hiihdoissa on menossa ja maajoukkueiden autot ovat tuhansien kilometrien kierroksella tien päällä ensin Euroopan puolella ja sitten keväämmällä Kanadassa.
Kuljetusten suunnittelu ja toteutus vaatii aikaa ja myös rahaa, sillä lauttamaksut ovat melkoiset jo ihan tavallisella henkilöautolla. Lisäksi raskaan liikenteen osalta tulevat ns. vinjenttimaksut eli tieverot.
Euroopassa tiemaksut raskaalle liikenteelle ovat yleisiä ja Saksan naapurimaista vinjettipakko moottoriteillä on käytössä Sveitsissä, Itävallassa ja Tšekissä. Puolassa ja Ranskassa taas moottoriteiden tiemaksut on hoidettu tietulleilla. Tietoa maksuista Saksassa löytää esim. tästä linkistä.
Norjalla oli Suomessa Vuokatin Skandinaaviacupin kilpailussa myös huoltorekka mukana, joten kustannuksia tulee myös muista kilpailuista.
Lisää kuvia ja tietoa eri maiden huoltorekoista on aikaisemmassa bloggauksessa http://sport-pedagogic.blogspot.fi/2013/12/fast-and-truck.html Myös USA:n joukkue on haaveillut rekasta, saa nähdä, milloin se toteutuu.
Mielenkiinnolla odotamme, viekö norjalaiset tai muut rekan myös Kanadaan mukaan. Se vaatii laivarahtia vai vuokraavatko rahtijumbon, jolla kuljettavat rekan paikalle...
Osa kuljetuksista hoidetaan joko kotimaasta tai kohdemaasta vuokratuilla autoilla, joilla viedään tavaraa tai kuljetetaan henkilöitä. Ilmeisesti eurooppalaiset joukkueet hoitavat Kanadan kierroksen sillä periaatteella.
No comments:
Post a Comment