Friday 6 December 2013

Fast and truck?


The biggest trucks from Scania, serving Norway, Finland and Sweden, form the nucleus of the ski waxing village.
Rekkakylä Val di Fiemmessä

http://newsroom.scania.com/en-group/files/2013/03/13086-016.jpg
Ruotsalaisten rekka
Tällä viikolla oli uutinen, että Sotshin olympialaisissa maastohiihdon huoltorekkojen parkkimaksu yllätti ainakin suomalaiset. Hinta autopaikalta oli 10000€. Paikka sijaitsi hissin ala-aseman läheisyydessä, jota oli n. 15 minuutin matka yläasemalle.

Viime vuosina suksihuollossa on tapahtunut selvä muutos isompien maajoukkueiden kilpavarustautuessa huoltorekoilla, joissa voi mm. säilyttää ja huoltaa suksia. Miksi sitten ollaan valmiita laittamaan yhä kasvavia resursseja huoltorekkoihin ja niiden kuljettamiseen ympäri maailman cupin kilpailuja ja muita arvokilpailuja?
Rekat auttavat huoltoa monella tapaa ja ovat vieneet työturvallisuutta eteenpäin.

Aiemmin huoltokoppien tilat ja ilmanvaihto vaihtelivat eri kilpailukeskuksissa, mutta nyt rekkajoukkueiden osalta tilanne on vakio riippumatta kilpailupaikasta. Alla olevassa isommassa kuvassa on näkymä ruotsalaisen rekan sisältä. Tilaa on 70 neliömetriä ja kahdeksan kiinteää työpistettä. Lisäksi on neljä liikuteltavaa työpistettä. Ilmaa vaihtuu 800 l sekunnissa, jolla pyritään poistamaan voiteiden haitallisia aineita kuten esim. fluoria. Ruotsalaisten tutkimusten mukaan huoltomiestien tilanne on parantunut merkittävästi ja partikkeleiden määrä ilmassa on vähentynyt 65% ja fluoriaineiden määrä huoltomiesten veressä on puoliintunut. Huoltomiehillä on siis hyvät olosuhteet, koska lämpötila ja ilmanvaihto ovat kunnossa.


Improved working environment for waxers.
Ruotsin rekan työympäristöä

Rekassa on tilaa suksien säilytykselle ja sinne mahtuu 1000 paria suksia! Aikaisempi suksien roudaaminen pakettiautoilla huoltokopeille on historiaa. Joukkue on myös nopeammin valmiina testaamaan ennen kilpailuja. Varustukseen kuuluu myös oma sääasema, josta on hyötyä paikallisen olosuhteen seuraamiseen. Rekka toimii myös joukkueiden kokoontumispaikkana ja tukipisteenä. Ruotsalaisten joukkueella on myös pienempi hiihtäjien tukikohta, jossa voi käydä vaikka ottamassa välipalaa tai hierojalla ja päästä pois hetkeksi kilpailualueelta.


Alla kuvia eri joukkueiden rekoista. Osalla on jo uudempi versio rekasta ja vanhat ovat siirtyneet muiden joukkueiden tarpeisiin. Kuvat ovat pääosin FIS:n Twitter-palvelusta ja Noah Hoffmanin mainiosta blogista.
Kuvia klikkaamalla avautuu lähdesivusto.

Suomen rekka

Suomen rekka sisältä

https://twitter.com/FISCrossCountry
Kanadalaisten rekka lienee entinen Ruotsin maajoukkueen käytössä ollut

Canadians Trying Old Swedish Wax Truck
Ruotsin vanha rekka


Upotetun kuvan pysyvä linkki
Venäläisten rekka teki ensiesiintymisen Kuusamossa 2013


http://biathlonrus.com/eng/tags/wax%20truck/
Venäläisten ampumahiihtäjien huoltorekka



Upotetun kuvan pysyvä linkki
Norjan rekka ja sponsorirekkoja

Double Pop-Out on Norwegian Truck
Norjalaisten uusi ehompi (lue suurempi rekka)


Norwegian cross country ski wax truck
Norjan vanha rekka
Upotetun kuvan pysyvä linkki
Ranskalaisten versio


Italian Wax Truck
Italian rekka


German Wax Truck
Saksalaisten rekka



http://hotsport.ua/images/uploads/salomon-wax-truck-germany(2).jpg
Saksan ampumahiihdon rekka
http://www2.nordic-online.ch/index.php?id=24&tx_ttnews[tt_news]=799&cHash=286c4225142b9c2b2fb74d5c5a4af862
Sveitsiläisten rekka
http://djberner.blogspot.fi/2010_12_01_archive.html
Ruotsin ampumahiihtäjien rekka


Onewayn sponsorirekka Rukalla


No comments:

Post a Comment